Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu ma apr 21, 2014 10:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di apr 12, 2011 9:30 pm 

Beste Herman,

Om problemen met representativiteit (en betrouwbaarheid) na het afnemen mijn enquête te voorkomen, zou ik nu alvast wat duidelijkheid willen vragen. De reden dat ik dit vraag is omdat overal geschreven wordt over steekproeftrekkingen in combinatie met representativiteit, betrouwbaarheid en validiteit en praktisch nooit in relatie tot de gehele populatie.

- Als ik een enquête afneem onder de gehele populatie, kun je dan bij een bepaald aantal of percentage respondenten stellen dat het een representatief onderzoek is? (In dit voorbeeld 700 personen, die ik dus allemaal aanschrijf);

- En kun je bij dat bepaald aantal respondenten ook stellen dat je betrouwbare uitspraken kunt doen (mits je rekening houdt met bijv. uitspraken doen over de gehele populatie als er verhoudingsgewijs meer respondenten uit een bepaalde categorie stammen en rekening houdt met het feit hoe vaak een soortgelijk onderzoek uitgevoerd wordt onder dezelfde populatie)?

- Is het zo dat je wanneer je wanneer je een volledige populatie aanschrijft voor een enquête, dat je niet hoeft te berekenen hoe groot de respons moet zijn om het onderzoek betrouwbaar en/of representatief te verklaren? U bent het wellicht met me eens dat, wanneer je een enquête afneemt onder de gehele populatie, dat je al het maximale doet? Maar wat is dan een redelijk percentage in respondenten?

-Uiteindelijk vormt hetgeen je terugkrijgt indirect ook een soort van steekproef, zou je daarom de gebruikelijke formule die op menig website staat kunnen gebruiken om te berekenen hoeveel respondenten je nodig hebt om een representatief onderzoek te kunnen krijgen?

Alvast hartelijk dank voor uw hulp!

Met vriendelijke groet,

'ThankYouSir'

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 13, 2011 9:25 pm 
Site Admin

Beste 'ThankYouSir'

De respondenten vormen in het geval van een aangeschreven gehele populatie een steekproef, die min of meer representatief en betrouwbaar kan zijn.

Als de respons 100% is, zijn de representativiteit en de betrouwbaarheid uiteraard maximaal en is het niet zinvol meer om van een steekproef te spreken. Als de respons minder dan 100% is, kan er selectie zijn opgetreden, wat de representativiteit aantast, en is de steekproef beperkt van omvang, wat de betrouwbaarheid kleiner maakt. Die laatste kun je berekenen met de bekende formules. Of er selectie is opgetreden is meestal lastig vast te stellen. Kriterium is of de nonrespondenten zich onderscheiden van de respondenten m.b.t. een of meer eigenschappen, die van invloed zijn op de uitkomsten van de enquete. Uiteraard is de kans op niet representatieve en onbetrouwbare resultaten groter naarmate de respons geringer is.

Zie ook Kennisbasis Statistiek, Populatie en steekproef.

Succes, Herman.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur