Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu ma dec 18, 2017 3:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Moderator of mediator?
BerichtGeplaatst: vr mei 19, 2017 4:32 pm 

Hallo forumers,

Voor mijn eindwerk voer ik onderzoek uit naar communicatie over consumenten co-creatie.
Hierbij heb ik gevonden dat een advertentie voor een product waar klanten aan meegewerkt hebben een grotere aankoopintentie opwekt dan een gelijkaardige advertentie waarbij dit product intern door het bedrijf ontworpen is.

Eén van de verklaringen hiervoor is sociale identificatie. Als mensen zich kunnen identificeren met de personen die het product mee ontwikkeld hebben, ligt hun interesse voor dit product hoger. Mensen kunnen zich beter identificeren met andere klanten dan met professionele medewerkers van een bedrijf, daarom ligt hun aankoopintentie dus hoger bij het product mee ontwikkeld door klanten.

In mijn onderzoek is aankoopintentie de afhankelijke variabele en samenwerkingsvorm (intern vs. met consumenten) de onafhankelijke variabele. Ik ben nu een beetje in de war of sociale identificatie hier dan een mediërende of modererende variabele is?

Alvast bedankt,
Milena

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 06, 2017 6:31 pm 
Site Admin

Beste Milena

Het antwoord op je vraag hangt af van de onderzoekshypothese die je jezelf hebt gesteld.

Als je denkt dat de grootte van het effect van de samenwerkingsvorm op de aankoopintentie mede wordt bepaald door de mate van sociale indentificatie tussen de samenwerkende partners, dan zou je het moderatie-model kunnen toetsen. Je kunt daarentegen ook denken, dat samenwerkingsvorm en sociale identifikatie ieder afzonderlijk de aankoopintentie beinvloeden, waarbij de verklaarde variatie in de aankoopintentie wordt toegeschreven aan beide invloedsfactoren; in dat geval zou je het mediatie-model kunnen toetsen.

Succes, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 16, 2017 7:11 pm 

Het probleem is dat ik conclusies moet trekken uit ANOVA-analyses. Een zeer omslachtige methode, maar vanwege tijdsgebrek moet ik het hierbij houden.

Ik heb volgende inzichten gevonden:
- Aankoopintentie verschilt significant per samenwerkingsvorm
- Expertise, identificatie en fit verschillen ook significant per samenwerkingsvorm
- Aankoopintentie verschilt significant bij verschillende levels van expertise en identificatie

Mag ik hieruit concluderen dat expertise en identificatie mediators zijn? Of moderators?
Visueel zou ik het zo voorstellen: A -> B, C -> D wat volgens mij een mediator model is.
..........................................---------->
Maar anderzijds is het niet zo dat de samenwerkingsvorm die tot de hoogste aankoopintentie leidde, ook het hoogst scoort op expertise en identificatie. Hiermee ben ik in de war of het dan toch niet een moderator effect is, dat expertise en identificatie gewoon de aankoopintentie nog verder kunnen versterken, los van de samenwerkingsvorm.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 17, 2017 6:35 pm 
Site Admin

Beste Milena

Als aankoopintentie (Y) in een lineaire regressie op samenwerkingsvorm (X) een significante relatie heeft, en in een multipele regressie op samenwerkingsvorm (X) en op identificatie (M), waarbij de relatie met samenwerkingsvorm (X) zwakker wordt of zelfs niet-significant wordt, dan is er sprake van mediatie door identificatie. De uitleg is dan dat de moderator (M) een (deel van) de verklaring van de correlatie tussen Y en X overneemt. Een lineaire regressie relatie tussen X en M is niet perse een voorwaarde. In dit geval zouden er meerdere mediatoren kunnen zijn (expertise, fit), hetgeen de uitleg niet bepaald eenvoudiger maakt.

Als aankoopintentie (Y) in een multipele lineaire regressie op samenwerkingsvorm (X1) en op identificatie (X2) een statistisch significante relatie laat zien met de interactie tussen de beide variabelen (X1*X2), dan is er sprake van moderatie. Ook hier zijn diverse varianten denkbaar. X1 en X2 hoeven niet perse beide afzonderlijk statistisch significnt te zijn. Zie voor de uitleg Kennisbasis Statistiek, Interactie tussen regressors.

Het is niet uitgesloten dat de data beide modellen ondersteunen.

Succes, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur