Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu do okt 30, 2014 3:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jul 26, 2012 3:33 pm 

Hallo,

Als nieuweling op dit forum hierbij mijn eerste post.
Ik ben bezig met de data-inspectie voor mijn afstudeerscriptie. Er zijn kinderen van 3 t/m 6 jaar getest. De kinderen van 3 jaar oud mogen niet worden meegenomen in de analyses, dus die heb ik met select cases uitgefilterd.
Nu wil ik een Missing Value Analysis (MVA) uitvoeren voor de overige cases. De filter blijft dus aan.
In het overzicht zie ik dat er 4 cases zijn met veel missende waarden (case 122, 123, 130 en 304), maar nadat ik deze ook uitfilter en de MVA nogmaals uitvoer, staan er nog steeds 4 cases in met veel missende waarden, alleen zijn het nu case 120, 121, 128 en 302 geworden.
Als ik vervolgens in het data view van SPSS kijk, zie ik dat de 4 cases die werkelijk zoveel missende waarden hebben, case 161, 162, 168 en 412 zijn.
Het patroon van de MVA (Tabulated Patterns) geeft SPSS dus goed aan, maar van het Missing Patterns overzicht (cases with missing values) klopt geen hout!
Hamvraag: wat gaat hier fout, en hoe krijg ik het goed?

Groet, Vesper

PS: Het is iig niet zo dat ik de casenummers en respondentnummers met elkaar verwar, dus dat is niet de oorzaak. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 30, 2012 3:10 pm 

Met dank aan mijn technische broer heb ik het antwoord op deze vraag! :)
De cases in SPSS zijn variabel. Als je een aantal cases uitfiltert en dan een MVA doet, corresponderen de casenummers niet meer met de respondentnummers zoals deze staan in je dataset. Omdat je er cases tussenuit haalt (wegstreept met de filter), schuiven de casenummers als het ware op.
Na het uitvoeren van een MVA terwijl je een filter gebruikt dus geen cases uitfilteren op respondentnummer, maar door aan te geven op welke variabelen er scores gemist worden. De combinatie van deze variabelen met missende waarden zorgt voor het uitfilteren van de betreffende cases. Dus: als je alle cases uit wilt filteren met missende waarden op Var1, Var2 en Var3: ~(missing(Var1) & missing(Var2) & missing(Var3)).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur