Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu 17 okt 2017 19:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 mei 2017 18:18 

Beste allemaal,

Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek. Voor mijn onderzoek heb ik een enquête gehouden waarvan een aantal vragen bestonden uit deelaspecten die beoordeeld moesten worden door middel van een volgorde aangeven (prioriteit).
Bijvoorbeeld:
Het hoofdaspect 'vertrouwen' bestaat uit vier deelaspecten. De respondenten moesten de deelaspecten indelen naar prioriteit door de cijfers 1 t/m 4 toe te kennen. Ieder cijfer mocht maar één keer gebruikt worden. Hierbij geldt 1 = minst belangrijk en 4 = meest belangrijk. Het gaat dus om ordinale variabelen. Het gaat dus ook om 1 groep respondenten op 1 moment gemeten.

De data ziet er als volgt uit:

Respondent 1 2 1 3 4
Respondent 2 4 2 1 3
enzovoort.

Na het internet en een aantal SPSS boeken doorgenomen te hebben kwam ik uit op de Friedman Toets. Met deze toets worden de gemiddelde scores per deelaspect onderling vergeleken en getoetst op significante verschillen. Na de Friedman Toets gebruik ik als Post hoc test de Wilcoxon Signed Rank toets om uit te zoeken waar de significante verdeeldheid optreedt. Ten slotte pas ik de Bonferonni correctie toe omdat het om meerdere vergelijkingen gaat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is de Friedman toets de juiste toets voor deze situatie? Of hebben jullie een alternatief?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 mei 2017 19:15 
Site Admin

Beste 'Jstaal'

Het idee is wel ok, maar houdt er rekening mee dat de data ranks zijn en dus van ordinaal meetnivo. Je kunt er strikt genomen dan geen gemiddelden etc. mee berekenen. Als je dat toch wilt doen en de data wilt beschouwen als afgeronde continue getallen, kun je in plaats van Friedman net zo goed het equivalent van Friedman, Randomized Complete Blocks Design, gebruiken.

Een tweede probleem is dat de 4 scores 1, 2, 3 en 4 niet onafhankelijk zijn: als 3 scores bekend zijn is de vierde dat ook. Je kunt een kolom laten vervallen, maar dat geeft weer informatie-verlies.

Bonferroni is een correctie voor het geval dat meerdere tests statistisch significant moeten zijn om tot één conclusie te kunnen komen. Dat hangt dus af van de onderzoekshypothese die je hebt geformuleerd bij het begin van de studie. Ik denk in dit geval wel dus.

Succes, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 aug 2017 13:58 

Hallo JStaal,

Zelf heb ik een vergelijkbaar onderzoek. De Friendman toets, Wilcoxon en Bonferonni correctie zijn bij mij afgekeurd voor een vergelijkbare data set aangezien mijn docent aangaf dat deze toetsen alleen voor onderzoeken zijn met meerdere meet momenten. Hoe heb jij dit uiteindelijk onderbouwd in je afstudeeronderzoek? Hopelijk kun je contact met me opnemen hierover. Het blijkt erg lastig te zijn om een alternatieve toets te vinden die gebruikt kan worden voor deze data.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]