Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu di feb 20, 2018 12:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 10, 2018 1:15 pm 

Ik zou graag hulp willen bij het kiezen van een data analyse voor de hypothesen mijn these. Ik onderzoek bij kinderen of een interventie invloed heeft op fysieke prestaties en op rekenvaardigheden. Er zullen twee groepen zijn, een groep die wel een interventie krijgt en een controle groep. Mijn eerste hypothesen zijn dan ook:

H1: de interventie heeft een positief effect op de fysieke prestaties
H2: de interventie heeft een positief effect op rekenvaardigheden

Daarnaast wil ik graag weten of er een samenhang is tussen de toename in fysieke prestaties en daaropvolgend de rekenvaardigheden. Vandaar mijn derde hypothese:

H3: een toename in fysieke prestaties hangt samen met een toename in rekenvaardigheden.

Dan ben ik tenslotte nog benieuwd of er een verschil zit in de in het bij H3 onderzochte effect tussen kinderen van twee verschillende IQ groepen:

H4: de interventie heeft meer effect op de fysieke prestaties en daaropvolgend rekenvaardigheden bij kinderen met een hoger IQ.

Ik wil nu heel graag weten welke statistische technieken ik moet gebruiken en welke variabelen ik hiervoor moet gebruiken. Voor de eerste twee hypothesen wil ik een ANOVA-toets uitvoeren met onafhankelijke variabelen: interventie/geen interventie en als afhankelijk variabelen: fysieke fitheid (H1) en rekenvaardigheden (H2). Kan iemand mij alsjeblieft helpen met welke statistische toetsen ik verder moet gebruiken om mijn data te analyseren? Bij voorbaat al heel erg bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur