Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu di apr 24, 2018 7:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 26, 2017 4:54 pm 

Goedemiddag,

misschien kan iemand mij helpen de juiste statistische toets te vinden bij mijn onderzoeksopzet.
Ik zit een beetje klem....

Ik onderzoek de relatie tussen persoonlijkheid (opgedeeld in een score per persoonlijkheidstrek, 5 trekken in totaal, geen totaalscore) en welzijn (dit zijn beide ratio schalen). Persoonlijkheid of liever gezegd de 5 persoonlijkheidstrekken zijn de onafhankelijke variabelen en de totaalscore op de welzijnsschaal is de afhankelijke variabele.
Daarnaast speelt er een mediator mee, namelijk medicatietrouw. Dit is op een ordinale schaal.

Ik heb zelf gedacht aan een multipele regressie maar ik heb hier nog nooit meegewerkt en kan dit nog niet zo goed onderbouwen....

Is er iemand die mij kan helpen? Heel veel dank!!!

Groeten Natascha

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2017 7:39 pm 
Site Admin

Beste Natascha

Kun je een onderzoeksvraag definiƫren, waarin je met name ook de rol van de mediator precies vastlegt? Zijn de persoonlijkheidstrekken, de mediator en de welzijnsschaal onafhankelijk van elkaar gemeten?

Mvg, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2017 11:03 pm 

Beste Herman,

De onderzoeksvraag is: Welke invloed hebben de persoonlijkheidstrekken op het subjectieve gevoel van welzijn, gecontroleerd voor medicatietrouw?

Voor alledrie is een aparte vragenlijst gebruikt.

Als je nog meer info nodig hebt, hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2017 1:05 pm 
Site Admin

Beste Natascha

Multipele lineaire regressie is te omvangrijk om op een forum in zijn geheel te kunnen uitleggen. Kijk op de Kennisbasis Statistiek, Multipele lineaire regressie en stel dan een of meer specifieke vragen.

Wat de onderzoeksvraag betreft het volgende. Een controlevariabele is een onafhankelijk variabele in het multipele regressiemodel, die in ieder geval, significant of niet, in het model blijft staan, ook als andere onafhankelijk variabelen worden verwijderd, omdat ze niet significant zijn. Een onafhankelijk variabele wordt mediator genoemd, als hij zelf afhankelijk variabele wordt in een statistisch significante regressie op een van de andere onafhankelijke variabelen, zie dit forum: viewtopic.php?f=2&t=1653. Welke van de 2 de juiste te testen hypothese is, moet je zelf afleiden uit je onderzoeksvraag. Ik kan alleen meedenken, als je me volledig inlicht over de ins en outs van je onderzoeksvraag.

Succes, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur