Hallo allemaal,
Ik ben in de eindfase van mijn scriptie beland en loop nogal vast op de (hiërarchische) regressie analyse. Mijn scriptiebegeleider heeft me heel end op weggeholpen maar nu de laatste fase komt het op mijzelf aan maar ik vind het verrekte lastig om de modellen te begrijpen. Hopelijk wordt het voor jullie via deze toelichting helder.
Een aantal hoofdzaken om mijn model toe te lichten.
Ik werk met een reeds gevalideerd model, waarbij 3 onafhankelijke variabelen (X) de afhankelijke (Y) verklaren. Voor de geïnteresseerde:
willen, moeten en kunnen veranderen (3 X) hebben invloed op veranderbereidheid (Y).
Vraag 1
Ik heb nu in een een viertal losse meervoudige regressie analyses, de invloed van 2 leiderschapsstijlen getoetst op de afhankelijke variabelen, waarbij dus 2 leiderschapsstijlen zijn opgenomen als predictors en willen, moeten, kunnen en veranderbereidheid als afhankelijke variabelen.
Daarnaast heb ik ook het gevalideerde model getoetst in meervoudig (dus 3x X als predictors en Y als afhankelijk). Dat was stap 1 in hierarcische regressie. Voeg ik dan vervolgens de leiderschapsstijlen toe als predictors, dan komen daar andere B's en P's uit dan in de eerdere toetsing, omdat dan dus het gehele model wordt mee gewogen. Nu snap ik dus echter niet meer wat nu juist is en waar ik van uit moet gaan.
Vraag 2
Ik doe daarnaast onderzoek naar de effecten van 2 leiderschapsstijlen op de 3 X-en + op de Y en heb daarbij gebruik gemaakt van HAYESS mediatie voor een pad analyse, om te zien wat het mediatie effect is van willen, moeten, kunnen veranderen (X) in het hoofdeffect van leiderschap op veranderbereidheid.
Kunnen jullie uitleg geven over hoe Hayess te interpreteren is? Wanneer significant? Iets met 0 mag er niet in voorkomen maar kan niet concreet terugvinden wat daar nu mee bedoeld wordt. Daarnaast; hoe voeg je hayes toe in hierarische regressie aangezien je dan niet in blokken toetst maar gewoon een apart model toetst?
Eventueel kan ik mijn output toevoegen als iemand er tijd voor heeft om er kort naar te kijken en mij verder op weg te helpen.
nu alvast als bijlage toegevoegd het conceptueel model dat maakt het misschien wat overzichtelijker

(PS, die pad analyse is later toegevoegd toen we de data hadden, en mediator staat nu dus niet zo in het model)
groet,
Kirsten van Harten