Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu wo apr 25, 2018 11:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welke toetsen? Help!
BerichtGeplaatst: do maart 02, 2017 2:53 pm 

Hallo,

Ik ben bezig met mijn masterscriptie maar kom niet uit de analyses. Ik heb een dataset van meerdere patiënten die elk door 2 mensen ('raters') zijn beoordeeld op 8 subschalen. De patiënten zelf vallen in 1 van 3 groepen en van de raters heb ik dus de scores op de 8 subschalen, hun leeftijd, werkervaring en beroep. Overigens zijn de sets van raters bijna elke keer anders. Dezelfde set raters beoordelen maximaal 3x patiënten.

Mijn dataset ziet er zo uit:
patiënt - stoornis - leeftijd rater 1 - werkervaring rater 1 - beroep rater 1 - scores op subschalen 1 t/m 8 rater 1 - leeftijd rater 2 - werkervaring rater 2 - scores op subschalen rater 2 - verschilscore leeftijd rater 1 en 2 - verschilscore werkervaring rater 1 en 2

Nou wil ik weten of de stoornis van de patiënt, of het verschil in leeftijd/werkervaring en beroep van de raters een invloed heeft op de hoogte van de overeenkomst tussen de twee raters op dezelfde schaal (en dit voor elke schaal berekenen). Voor stoornis had ik eerst het volgende bedacht:
- Per stoornis-groep en per subschaal de ICC berekenen tussen de twee raters. Dan kom ik alleen op het volgende probleem: hoe toets ik of stoornissen dan significant van elkaar verschillen? Als ik twee losse ICC-scores heb, dan kan ik deze wel vergelijken en zeggen welke hoger is, maar niet of de ene significant hoger is dan de ander. Ik heb wel een 95%-CI per ICC, dus wanneer deze niet overlappen verschillen ze sowieso significant van elkaar. Echter, als ze wel overlappen wil dit niet direct zeggen dat ze dus niet significant van elkaar verschillen. Kan ik dit dus beter met een andere toets oplossen?

Voor de andere analyses waarbij ik wil kijken of leeftijd, werkervaring en beroep een invloed heeft weet ik nog totaal niet hoe ik dit aan moet pakken en of het überhaupt wel te berekenen is. Ik zit er aan te denken om de verschilscore tussen de subschalen tussen de raters te berekenen, en dit als afhankelijke variabele te gebruiken.

Alvast bedankt,

Dieke

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Welke toetsen? Help!
BerichtGeplaatst: vr maart 03, 2017 11:46 pm 
Site Admin

Beste Dieke

Ik kan niet goed wijs worden uit je beschrijving van de proefopzet en daaruit volgende dataset. Kun je een duidelijke beschrijving plus een bestandtje van een voorbeeld van de uitkomsten leveren?

Toetsen van de verschillen van 2 of meer ICC's is overigens nogal een probleem. Zie dit forum viewtopic.php?f=4&t=3590 en viewtopic.php?f=4&t=3587.

Mvg, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur