Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu zo jan 21, 2018 3:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do maart 02, 2017 4:49 pm 

Goedemiddag,

Ik ben bezig met een onderzoek onder patiënten met chronische pijn. Ik onderzoek de relatie tussen ervaren onrecht wat betreft de pijn (perceived injustice) en de attributie van de oorzaak van de pijn. Mijn hypothese is dat mensen die aangeven dat hun pijn is veroorzaakt door een externe factor (external attribution) meer onrecht ervaren dan mensen die een interne factor rapporteren (internal attribution).

Om dit te onderzoeken, meet ik onder een groep van 99 chronische pijn patiënten 'Perceived Injustice'. Dit doe ik met een vragenlijst, de Injustice Experienced Questionnaire (IEQ). Dit resulteert in een totaalscore, die gaat van 0 tot 48.

Daarnaast vraag ik aan de 99 patiënten of ze 3 oorzaken voor hun pijn willen aangeven. De oorzaken die ze noemen, deel ik in in 4 categorieën: somatisch extern, somatisch intern, psychologisch extern en psychologisch intern. Ik heb ook 4 variabelen voor deze categoriën gemaakt en ik heb dichotoom gescoord of ze wel of niet in een bepaalde categorie vallen: als ze bijvoorbeeld somatisch externe oorzaak noemen, heb ik daar een 1 gescoord, als ze dan ook nog een psyschologisch interne oorzaak noemen, scoor ik daar ook een 1. Als ze een categorie niet noemen, scoren ze een 0. Sommige patiënten vallen dus maar in 1 categorie, omdat ze bijv. alleen maar somatisch externe oorzaken noemen, en sommige patiënten vallen in wel 3 categorieën.

Nu wil ik dus kijken, of die groepen onderling significant verschillen in hun score op de IEQ.

Mijn vraag is: hoe moet ik deze groepen onderling vergelijken?
En, kan ik deze groepen wel onderling vergelijken, omdat sommige patiënten wel in 2 of 3 groepen tegelijk zitten (als ze bijv. zowel een somatisch externe (ongeluk) als psychologisch interne (stress) als somatisch interne (reuma) oorzaak noemen)? Vergelijk ik ze dan niet met zichzelf?

Alvast ontzettend bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,

Rinske

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 04, 2017 12:22 am 
Site Admin

Beste Rinske

Met deze gegevens kun je 15, nl a, b, c, d, ab, ac, ad, bc, bd, cd, abc, abd, acd, bcd, groepen vormen, waarin ieder van de 99 proefpersonen uniek kunnen worden ingedeeld. Deze indeling is van nominaal meetnivo en je kunt ze dus niet optellen. Een kleiner aantal groepen verkrijg je door sommige van deze 15 categorieën samen te voegen, maar dat kan alleen bij een ordinale indeling en ik zie niet hoe je dat op een logische manier voor elkaar krijgt.

Mvg, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur