Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu zo jan 21, 2018 3:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do maart 02, 2017 5:27 pm 

Hallo Herman :-)

Ik heb net een aantal belangrijke posts over hiërarchische regressie en dummy variabelen gelezen maar blijf nog met de volgende vragen zitten.

Ik wil een hiërarchische regressie uitvoeren in 3 stappen
Stap 1: Controlevariabelen (leeftijd categorieën, geslacht, omvang dienstverband, opleidingsniveau etc).
Stap 2: Alle onafhankelijke variabelen toevoegen
Stap 3: interacties toevoegen (inmiddels dankzij dit forum bekend mee)

Nu heb ik voor de controlevariabelen allereerst nieuwe variabelen aangemaakt, waarmee ik in een eerder stadium correlaties heb uitgevoerd. Zo heeft bijv. leeftijd nu al 5 categorieën van 1 t/m 5.
Mijn begeleider gaf aan dat ik dummy variabelen moest aanmaken, wat ik heb gedaan en waar ik dus ook per ''groep'' dummy variabelen, regressies mee heb uitgevoerd. Dus bijv. 4 dummy variabelen in één blok toegevoegd. Die resultaten heb ik inmiddels gerapporteerd.

Nu moet ik echter nog de stap naar hierarcische regressie maken, en mijn vraag is, om het overzichtelijk te houden: kan ik dan gewoon met de nieuw aangemaakte variabele maken zoals hierboven beschreven, en dus niet met de dummy variabelen? Aangezien ik anders in mijn tabel straks een elle lange lijst aan output heb, terwijl ze ook nog is niet signifcant zijn.

Of moet het nu nog op een andere manier?

Ik hoop snel van jou of iemand anders wat te horen zodat ik kan gaan afronden in het altijd gezellige SPSS :-)

dank alvast,

Kirsten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur