Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu zo jan 21, 2018 3:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo maart 08, 2017 2:01 pm 

Hallo!

In eerste instantie wilde ik het forum alleen gebruiken om te lezen, maar ik kom er na het lezen van wat voorbeelden achter dat mijn kennis toch niet toereikend is voor het beantwoorden van mijn vraag. Ik verdrink een beetje in de termen die gebruikt worden en de verschillen daartussen. Ik hoop dat iemand hier op het forum kan helpen om me een duwtje in de goede richting te geven.

Mijn situatie
Ik loop stage bij een reisorganisatie. Ik ga d.m.v. a/b testen kijken welke beïnvloedingsstrategieën en basis motivatoren (angst, hebzucht, schaarste e.d.) invloed hebben op het aantal keer dat de ontvangers een mail openen en vanuit de email doorklikken naar de website. Ik ben er door mijn theoretische verkenning achtergekomen dat je deze voorgaande strategieën en basismotivatoren in kunt zetten op de volgende drie manieren:

1. In de onderwerpregel van de email
2. Door de naam van de afzender te veranderen in een persoonlijke naam i.p.v. het bedrijf
3. Door in de tekst van de email gebruik te maken van een duidelijke Call To Action (bestel nu, klik hier, kijk verder, enz).

Nu snap ik dat ik aan de hand van de theorie hypotheses ga opstellen. Bijvoorbeeld dat schaarste ("Let op, nog maar....") in een onderwerpregel zorgt voor een groter aantal openingen van de email. Zo heb ik een aantal hypotheses die los van elkaar allemaal testen wat de beste onderwerpregel, naam van afzender, of call to action is.

Stel ik heb na het testen de winnaar gevonden op drie gebieden:
Winnaar onderwerp: Wees er snel bij, bij deze reizen zijn nog maar 5 plekken beschikbaar.
Winnaar afzender: Naam medewerker
Winnaar CTA: Garandeer mijn plaats

Maar vervolgens wil ik deze 'winnaars' uiteraard ook met elkaar testen toch? Wie weet geven deze drie winnaars een nog wel beter resultaat (of slechter) dan de variabelen los van elkaar.
Maar hoe ik dat vervolgens moet gaan testen is me een raadsel. Ik lees over Anova, meervoudige Regressie en andere termen, maar ik kom er niet helemaal uit waar ik me mee bezig moet gaan houden, en of de stappen die ik hier zet, van losse hypotheses naar samengestelde winnaars een logische stap is.

Super fijn als iemand me even kan helpen deze mist op te laten trekken,
Alvast bedankt.

Martijn

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 09, 2017 11:54 pm 
Site Admin

Beste Martijn

De onderzoeksvraag die je in je mail hebt geformuleerd is al redelijk concreet. De volgende stap is hieruit een onderzoeksopzet af te leiden, die meetbare en toetsbare resultaten oplevert. Ik probeer maar eens (dat is bij uitstek jouw werk natuurlijk):

1. Uitkomstvariabele is aantallen clicks al of niet gecorrigeerd voor aantallen verstuurde mails.

2. Predictoren:

Onderwerpregel van de email: standaardtekst of tekst: "Wees er snel bij ... "
Naam van de afzender naam bedrijf of persoonlijke naam
Tekst van de email neutrale taal of Call To Action

Hiermee kun je 8 combinaties maken en voor iedere combinatie een steekproef van n = 50 proefpersonen mailen. De statistische analyse komt later wel.

3. Steekproef:

Steekproef random en representatief uit de populatie, die ook bij verdere uitvoering wordt aangeschreven. Zie ook Kennisbasis Statistiek, Populatie en steekproef.

Het kan natuurlijk veel mooier en informatiever, maar misschien heb je hier al iets aan.

Succes, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur