Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu wo apr 25, 2018 11:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 07, 2017 3:19 pm 

Beste lezer,

Druk bezig met mijn masterscriptie, loop ik tegen de statistische analysen van mijn onderzoek aan.. Zachtst gezegd, ben ik helemaal de kluts kwijt en zit ik met mijn handen in mijn haar.
Graag leg ik dan ook mijn vragen bij jullie voor in de hoop een stap verder te komen.

1. Ik ben bezig met het ontwikkelen van een vragenlijst (een screeningstool voor wijkteams om voor risico-jeugd na te gaan of en welke hulp er nodig is t.b.v. doorverwijzing).
Nu moet ik deze lijst gaan valideren en daarvoor gebruik ik twee groepen: een controlegroep en een experimentele groep. Welke statistische analyses moet ik hiervoor uitvoeren?

2. Naast dit instrument krijgen beide groepen nog een aantal vragenlijsten aangereikt om andere variabelen te meten bijvoorbeeld probleemgedrag. Zo zal ik ook kijken naar het instrument als onafhankelijke variabele, probleemgedrag als afhankelijke variabele en middelengebruik, suïcidale gedachten en trauma's als moderatorvariabelen. Ook hiervoor geldt weer, welke statistische analyse kan ik hiervoor doen?

3. Tot slot zal ik een follow-up studie doen voor dezelfde groepen. Ik heb dan dus een voor- en nameting op dezelfde variabelen en samenhang. Welke statistische analysen raden jullie daarvoor aan?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 12, 2017 8:26 pm 
Site Admin

Beste 'manongradussen'

Mijn eerste vraag is hoe je je de validatie van de vragenlijst had voorgesteld. Beschik je over een gouden standaard of over een eerder gevalideerd instrument? Of wil je de experimentele groep alleen vergelijken met de controlegroep en tot validiteit besluiten, als het verschil tussen de scores van de beide groepen groot genoeg is? Maar hoe groot is groot genoeg? Statistische significantie is dus niet genoeg, maar wel vereist. Probeer dus eerst om de toegepaste validatiemethode theoretisch te rechtvaardigen. Of beter, doe het omgekeerde en ontwerp een theorie over welke gemeten eigenschappen belangrijk zijn voor het doel van het verwijzingsinstrument en kies op basis daarvan een validatiemethode.

Dan de proefopzet. Hoe heb je de vragenlijst ontworpen? Zijn de vragen in de lijst geclusterd bijvoorbeeld mbv factoranalyse en/of Cronbach's alpha, zodat bepaalde concepten zichtbaar worden? Hoe groot is de lijst eigenlijk? Voldoende om betrouwbare antwoorden te krijgen per cluster? De keuze van een validatiemethode hangt ook sterk samen met het type en het meetnivo van de variabelen. Heb je daarover nagedacht?

Er is dus nog wat werk te doen voordat je de statistische analyses kunt gaan kiezen en uitvoeren, en hun betekenis voor de eindconclusies kunt gaan trekken.

Succes, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur