Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu wo apr 25, 2018 11:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Interobserver variatie
BerichtGeplaatst: vr mei 05, 2017 8:00 am 

Beste lezers,

Voor mijn scriptie heb ik meerdere beoordelaars +/- 70 een echobeeld laten beoordelen (van het hart). De beoordelaars moesten aan de hand van wat zij zagen (eyeballing heet dat) een beoordeling geven van de pompfunctie van het hart (goed/redelijk/matig/slecht). Op deze manier wordt vaak de pompfunctie in de praktijk beoordeeld. Met mijn scriptie wil ik kijken hoe groot de interobserver variatie is tussen de 70 beoordelaars. Nou is mijn vraag hoe kan ik dat toetsen. Deze 70 beoordelaars hebben elk 5 casussen beoordeeld. In de theorie kom ik veel Cohen's Kappa tegen en ICC, maar dat is eigenlijk voornamelijk bij twee beoordelaars die meerdere casussen beoordelen. In mijn geval is het juist veel beoordelaars en minder casussen. Iemand tips?

Alvast bedankt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 08, 2017 3:44 pm 
Site Admin

Beste 'Siebe-Ellens'

Je kunt in principe de methode beschreven in Kennisbasis Statistiek, ICC voor meer dan twee metingen of beoordelaars. Het lijkt erop dat je de 70 beoordelaars hebt opgesplitst in clusters van telkens 5 beoordelaars, zodat je er een factor clusters bij hebt gekregen die genest is in de factor beoordelaars. Voordat ik daar verder op inga, kun je even aangeven of ik dat goed begrepen heb? Laat even de data zien en hoe heb je die clusters (random?) samengesteld.

Mvg, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 09, 2017 11:25 am 

Beste Herman,

In mijn geval hebben alle 70 beoordelaars alle 5 casussen beoordeeld. Dus elke beoordelaar heeft 5 casussen beoordeeld. Of anders gezegd per casus zijn 70 beoordelingen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 09, 2017 8:54 pm 
Site Admin

Beste 'Siebe-Ellens'

Ok, dan kun je de methode beschreven in Kennisbasis Statistiek, ICC voor meer dan twee metingen of beoordelaars toepassen.

Succes, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur