Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu wo apr 25, 2018 11:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr mei 26, 2017 12:14 am 

Hallo,

Mijn scriptie gaat over moeheid, misselijkheid en cognitieve achteruitgang bij patiënten die bestraald zijn met hoofhalskanker. Hierbij is bijvoorbeeld bij de afhankelijke variabele vermoeidheid gekeken naar de verschilscore (score van moeheid op 6 maanden na de bestraling(T1) - de score op start van de bestraling(T0)).

In de multivariabele analyse zijn meegenomen:
* T0, als afzonderlijke variabele, vanwege de verwachting dat het verband tussen de variabele en het eindpunt Δ vermoeiheid kan verschillen tussen patiënten met een hoge of lage score op T0.
* Chemotherapie
* WHO-score, als confounder

Mijn vragen zijn:
- Moet ik naar de adjusted R2 kijken wanneer alle variabelen zijn meegenomen in de analyse, of kijken naar de adjusted R2 zonder de confounder in de analyse?

En als gekeken moet worden naar de adjusted R2 van alle variabelen in de analyse (dus inclusief de confouder), is de adjusted R2 26%
- Geeft dit dan aan dat het verschil tussen de patiënten, op het wel of niet krijgen van vermoeheid (de verklaarde variantie), voor 26% door alleen chemotherapie wordt verklaard? Omdat de WHO-score in de analyse is meegenomen.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groeten,
Lisa

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 29, 2017 9:16 pm 
Site Admin

Beste Lisa

De adjusted R2 kan worden geinterpreteerd als de voor positieve bias gecorrigeerde waarde van de gekwadrateerde multipele correlatiecoëffiviënt, R2. De adjusted R2 is echter niet de waarde van de verklaarde variatie van Y door de onafhankelijk variabelen in het regressiemodel, zie Kennisbasis Statistiek, Adjusted R.

Voor confounders moet altijd gecorrigeerd worden, omdat je anders het risico loopt, dat het effect waarom het je te doen is geheel of gedeeltelijk wordt gemaskeerd, zie Kennisbasis Statistiek, Verstoring en effectmodificatie. Of de variabele "WHO-score" in deze proefopzet een confounder is, kan ik niet beoordelen. Ik neem aan dat het om een medische grootheid gaat, die je mij eerst even moet verklaren.

Succes, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur