Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu zo jan 21, 2018 3:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 04, 2017 10:39 am 

Goedendag,

Graag hoop ik dat iemand mij bij het volgende kan helpen.

Ik heb twee groepen. Postcode x en postcode y. Die twee groepen heb ik geenqeteerd op ordinaal niveau (likert) over hun tevredenheid voor een aantal zaken. (Al mijn data is ordinaal, dus ik zoek in non-parametrisch) Daarvoor heb ik de tevredenheid van vóor de verandering in de regio , en ná de verandering in de regio. Dus gepaarde data. Uit de wilcoxon signed-rank test kwam p=0,000 (dus er is significant verband in tevredenheid voor en na in de regio). Nu wil ik onderzoeken welk van de volgende factoren het meeste invloed heeft gehad in dit verschil van tevredenheid. Hiervoor heb ik verschillende factoren genoemd, een specifieke verandering, en hoe dat hun tevredenheid heeft beïnvloedt. Ik zat er aan te denken om de Spearman te doen, en de correlatie te testen. Alleen hoe test ik die als invloed hebbende op het verschil in tevredenheid? Is dat mogelijk? Ik had al getest of er een correlatie is tussen tevredenheid gebied NU en bv 1 factor (één zo'n specifieke verandering) en dat is significant met r=0,42. Alleen daarmee test ik dus niet of het invloed heeft gehad op dat verschil (vermindering) van tevredenheid. Voor mijn gevoel zoek ik de non-parametrische equivalent van multiple linear regression maar die bestaat niet ☹. Ik ben dus een beetje lost.

Als iemand mij op weg zou kunnen helpen, zou dat heel fijn zijn. Alvast bedankt.

Update: inmiddels bedacht dat ik bij multinominale logistische regressie moet zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 06, 2017 3:09 pm 
Site Admin

Beste 'Regina2'

"Ik heb twee groepen. Postcode x en postcode y."

Waarin verschillen die 2 groepen anders dan in een verschillende postcode? Heb je die groepen verschillend behandeld en heb je vervolgens in beide groepen de toename, afname of geen verandering van de tevredenheid geturft? Of heb je iets heel anders gedaan, kortom wat is de onderzoeksvraag en opzet?

Groet, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur