Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu di apr 24, 2018 7:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: RM Anova of Ancova?
BerichtGeplaatst: wo jun 28, 2017 12:13 pm 

Beste,

Ik heb 2 meetmomenten, voor- en nameting, van een depressie vragenlijst (n=54). Deze variabelen zijn continu. Het is een dossierstudie naar de effecten van een behandeling en ik heb geen controlegroep.
Naast de effecten van behandeling wil ik graag kijken of de behandeling mogelijk meer effect had bij mensen waarbij de depressie eerder/later begon. Deze variabele is binair 'depressie voor 21 levensjaar begonnen: ja/nee'.
Nu kan ik volgens mij de volgende 2 analyses doen:

1. RM ANOVA met 2 meetmomenten en 'depressie begin' als between subjects factor.

2. Ancova, waarbij ik de voormeting meeneem als covariaat, de eindmeting als afhankelijke variabele. En 'depressie begin' als onafhankelijke variabele.
* Bij beide toetsen lijken de assumpties wel aardig goed

Nu wil ik eigenlijk nog een 2e onafhankelijke variabele toevoegen aan het model. Namelijk de categorie├źn van depressie (gebaseerd op de scores van de depressie vragenlijst; van geen depressie tot ernstige depressie, 5 categorie├źn). Ik wil dan dus eigenlijk kijken of er naast 'depressie begin' ook o.b.v. de ernst van depressie (waarmee iemand aan de behandeling begon) iets te zeggen is over de uitkomst.

Mijn vraag: Mag ik deze 2e 'depressie categorie' meenemen in mijn model. Zo ja, welke analyse (RM Anova of Ancova) kan ik het beste doen?

Misschien mag ik nog 1 kleine vraag stellen..: als ik bij 'general linear model' een univariate analyse doe, moet ik dan type I ss gebruiken omdat ik geen experimenteel design heb?

Ik hoop dat ik het duidelijk omschreven heb en alvast hartelijk dank voor de hulp!

Groet, Frieda

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur