Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu zo jan 21, 2018 3:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: welke statistische toets
BerichtGeplaatst: di jul 04, 2017 9:09 pm 

Beste

Voor mijn scriptie doe ik onderzoek naar welzijn in scholen.
Hierbij heb ik oudleerlingen bevraagd over het belang dat hun school hecht aan het welzijn van haar leerlingen.
Ik ging hierbij te werk aan de hand van een schaal van 1 (niet belangrijk) tot 5 (zeer belangrijk) en maakte onderscheid tussen het waargenomen belang en het gewenste belang. Ik besef dat dit wat vaag is dus ik geef even wat voorbeelden:

Waargenomen belang: in welke mate hecht jouw school belang aan volgende zaken:
1) het promoten van gezonde voeding in de kantine
2) het voorzien van aanspreekpunten voor wie over een bepaald probleem wil praten
3) ...

Gewenste belang: in welke mate wens JIJ dat jouw school belang hecht aan volgende zaken:
1) het promoten van gezonde voeding in de kantine
2) het voorzien van aanspreekpunten voor wie over een bepaald probleem wil praten
3)...

Zowel bij waargenomen als gewenste belang werden dus dezelfde items bevraagd op een schaal van 1-5.
Het is de bedoeling om de 'kloof' tussen beide na te gaan. Is hier een bepaalde toets voor of tips hoe ik dit kan doen?
Alvast bedankt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 11, 2017 9:40 pm 
Site Admin

Beste 'annelienpeeters'

Het belangrijkste (!) probleem met de beschrijving van dit onderzoek is de onduidelijke onderzoekvraag. Wat bedoel je met de "kloof" tussen de beide categorieën items? Hoe meet je die kloof?

Om een antwoord te kunnen geven op die laatste vraag, moet je je eerst eens afvragen wat de afzonderlijke categorieën eigenlijk meten. Meten ze hetzelfde onder 2 verschillende omstandigheden of meten ze ieder iets totaal verschillends? Ik vind ze nogal ongelijksoortig: de eerste categorie meet wat de respondent denkt of vaststelt, wat de school doet. De tweede categorie meet wat de respondent zelf vindt, wat de school zou moeten doen. Zijn dat wel vergelijkbare grootheden? Ik heb zo mijn twijfels.

Je kunt ook beginnen bij de analyse aan het eind van het onderzoek en bijvoorbeeld voor iedere respondent de correlatiecoefficient tussen de scores op de categorieën berekenen. Als er dan bijvoorbeeld 10 paren vragen zijn, krijg je voor iedere respondent één correlatiecoefficient gebaseerd op 10 paren vragen. Een negatieve correlatiecoefficient zou dan een tegenstelling ("kloof") vertegenwoordigen, een positieve corelatiecoefficient zou overeenstemming aangeven. Dan ken ik voor iedere respondent de mate waarin zijn 2 scores op de 10 vragen overeenkomen, maar is dat wat ik wilde weten?

Ik denk dat er nog wat filosoferen nodig is om een zinvolle definitie van "kloof" te vinden en een maat om die "kloof" te meten.

Succes, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur