Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu zo jan 21, 2018 3:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma aug 07, 2017 8:31 pm 

Ik heb een beetje moeite met het verwerken van de resultaten in SPSS.

Ik zal eerst even de situatie schetsen. Mijn thesis gaat over mindfulness. Respondenten worden willekeurig onderverdeeld in 4 condities (3 mindfulness oefeningen en 1 controle conditie). Daarna vullen ze twee schalen in die moet peilen of de mindfulness oefening wel degelijk geholpen heeft meer mindful te worden (manipulatie check). Daarna krijgen ze voedingsproducten te zien met gezondheid- of voedingsclaims. Er zijn vier claims: light, low fat, cholesterolverlagend en organisch. Alle respondenten krijgen één voedingsproduct per claim te zien, maar er zijn in totaal 2 producten per claim (de computer bepaalt welk product per claim getoond wordt). Per voedingsproduct wordt hen gevraagd een schatting te geven van het aantal kcal en wordt gevraagd een 7punts-bipolaire schaal in te vullen met 9 items (bv suikerrijk- suikerarm, vetrijk-vetarm, gezond-ongezond, …)

Ik heb 30 personen per mindfulness conditie, maar aangezien per claim maar één van de twee producten wordt getoond, heb ik per product maar 15 respondenten in een bepaalde conditie. Ik zoek een manier om de data van de the producten samen te voegen zodat ik data per claim heb van 30 personen. Ik had al gedacht om van de bipolaire schaal z-scores te nemen zodat de twee producten per claim samen gezet konden worden, maar is dit een goede methode?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 08, 2017 11:10 pm 
Site Admin

Beste 'Edithb'

Ik heb grote moeite de onderzoeksopzet te begrijpen en ik kan ook geen onderzoeksvraag of -hypothese(n) ontdekken.

"120 respondenten worden willekeurig verdeeld in 4 groepen van 30: 3 groepen doen mindfulness oefeningen en 1 doet niets (controle)." Zijn de oefeningen voor iedere groep dezelfde of juist verschillend?

"Daarna vullen ze twee schalen in die moet peilen of de mindfulness oefening wel degelijk geholpen heeft meer mindful te worden (manipulatie check)." Hoe meet je mindfulness? Wat wordt er met de uitkomsten van deze peilingen gedaan?

"Daarna krijgen ze voedingsproducten te zien met gezondheid- of voedingsclaims. Er zijn vier claims: light, low fat, cholesterolverlagend en organisch. Alle respondenten krijgen één voedingsproduct per claim te zien, maar er zijn in totaal 2 producten per claim (de computer bepaalt welk product per claim getoond wordt). Per voedingsproduct wordt hen gevraagd een schatting te geven van het aantal kcal en wordt gevraagd een 7punts-bipolaire schaal in te vullen met 9 items (bv suikerrijk- suikerarm, vetrijk-vetarm, gezond-ongezond, …)"

Hier raak ik het spoor bijster. Kun je in een schema of iets dergelijks aangeven hoe de proefopzet is? Hoe zijn de claims verdeeld over de voedingsproducten? En over de groepen en de respondenten? En vooral: wat is de relatie met de onderzoeksvraag, dus wat wil je weten?

Mvg, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur