Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu ma dec 18, 2017 3:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 01, 2017 6:45 pm 

Hallo,

Hierbij een vraag over de standaard deviatie van een set standaard deviaties.

Stel je meet het waterniveau op een plek in een meer / zee, waar ook golven aanwezig zijn. De gegevens worden gemeten met als eenheid meter. Het gemiddelde van deze data set geeft een gemiddeld waterniveau. En de variantie van deze data set geeft een maat weer voor de golven die aanwezig zijn. Dus de wortel van de variantie, de standaard afwijking, geeft een maat weer van de golfhoogte met als eenheid meter.

Stel je meet het waterniveau om de twee meter van 0 tot 100 meter, dan heb je 51 verschillende data sets. Van al deze data sets is de golfhoogte berekend door middel van de standaard afwijking. Als je dan een maat wilt weten van de variantie en of de standaard afwijking in de golven langs de honderd meter dan kun je de variantie en of de standaard afwijking berekenen over golven van de 51 verschillende data sets. In dit geval bereken je dan de variantie/standaard deviatie over data sets waarvan de standaard afwijking(de golfhoogte) al berekend is.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is dat de standaard deviatie wordt berekend over verschillende datasets (51 in dit geval) van de standaard deviatie? Naar mijn idee mag dit als de data set normaal verdeeld is.

Graag hoor ik of dit klopt en of mijn vraag duidelijk is.

Groeten Bas

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 01, 2017 11:10 pm 
Site Admin

Beste Bas

Als ik de beschrijving van je proefopzet goed begrijp gaat het om de gemeten waterhoogte, Y(i,j,k), in een meer, die bepaald wordt door het waternivo, Y( ,j,k) en de golfslag, Y(i, ,k). k staat voor de residuen tgv meetfouten en/of niet benoemde invloeden.

Je kunt met een nested anova de varianties van waternivo en golfslag denk ik wel indirect schatten, maar of je daarmee je onderzoeksvraag kunt beantwoorden kan ik uit je vraag niet opmaken. Wat wil je eigenlijk weten?

Mvg, Herman.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 02, 2017 1:20 pm 

Beste Herman,

Bedankt voor uw reactie.

Ja het gaat inderdaad om het gemeten water niveau in de tijd op verschillende locaties. Als je 1 locatie beschouwd, en je zou de de gemeten data uitzetten tegen de tijd in een grafiek. Dan zou je dus het wateroppervlak in de tijd zien variƫren door onder andere golven die aanwezig zijn. Als je dan het gemiddelde berekend van deze tijdserie, dan heb je een gemiddelde waterstand. Als je de standaard deviatie berekend van deze tijdserie dan geeft dit een maat aan hoe groot een golf is. Dus je hebt dan 1 getal voor een golfhoogte op 1 locatie.

Nu heb ik meerdere locaties langs het meer (over 100 meter)waar in de tijd het waterniveau is gemeten. Van elke locatie is de standaard deviatie berekend dus op elke locatie is een maat van de golfhoogte bekend. Dit geeft dus, over een afstand van 0 tot 100 meter met een interval van 2 meter, 51 verschillende golfhoogtes. Nu wil ik weten wat de variantie is langs het meer in de golfhoogte, uitgedrukt in dezelfde eenheid als de golfhoogte.

Om dit uit te drukken in dezelfde eenheid, namelijk meters, bereken ik nu de standaard deviatie over de 51 verschillende golfhoogtes. Maar ik vraag mij af of dit statistisch gezien mag. Aangezien de golfhoogte is gedefinieerd als de standaard deviatie van 1 dataset op 1 locatie en vervolgens bereken ik nog een keer de standaard deviatie over alle golfhoogtes van alle locaties.

Het doel is dus uiteindelijk om de standaard deviatie te bepalen over golven in het meer die variƫren in de ruimte. Als dit heel klein is, dan betekent dit dat er geen grote verschillen zijn in de golfhoogte langs het meer. Als het een groot getal is, dan zijn er wel grote verschillen in golfhoogte langs het meer.

Hopelijk verduidelijkt dit mijn vraag.

Vriendelijke groet, Bas

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur