Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu zo nov 23, 2014 12:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 25, 2005 1:57 pm 

Geachte Heer Herman Wijnne,

ik ben laatstejaarsstudent Criminologische Wetenschappen en ga volgende week een internetenquête publiceren op verschillende fora van voetbalclubs. Hiermee wil ik supporters van 24 verschillende clubs bevragen over een aantal veiligheidsbegrippen en ook enkele tevredenheidsvragen.

Nu wou ik u even vragen:
1) Ik ga de link naar mijn enquête gewoon op de verschillende fora plaatsen zodat supporters vrij zijn te kiezen of ze meedoen of niet door op de link te klikken. Is de respons die ik ga krijgen nu eigenlijk een steekproef van de populatie 'supporters die ingelogd zijn op een forum'. Of is dit geen steekproef?

2) Wanneer zal er in mijn geval sprake kunnen zijn van representativiteit? Moet ik een bepaald aantal halen of niet?

Ik dank u alvast heel hartelijk!
Vriendelijke groeten en prettige feestdagen!
sr

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 25, 2005 6:34 pm 
Site Admin

Beste sr

Citaat:
Is de respons die ik ga krijgen nu eigenlijk een steekproef van de populatie 'supporters die ingelogd zijn op een forum'. Of is dit geen steekproef?

Het is een steekproef uit de populatie van 'supporters die gedurende een bepaalde tijd (nl. vanaf het plaatsen van de link tot aan de sluiting van de mogelijkheid tot antwoorden één of meer keren zijn ingelogd geweest'. Let op de min of meer subtiele verschillen met: 'supporters die ingelogd zijn op een forum'.