Forum Statistiek

Vragen & antwoordem over statistiek en methodologie
Het is nu zo nov 23, 2014 12:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 25, 2005 1:57 pm 

Geachte Heer Herman Wijnne,

ik ben laatstejaarsstudent Criminologische Wetenschappen en ga volgende week een internetenquête publiceren op verschillende fora van voetbalclubs. Hiermee wil ik supporters van 24 verschillende clubs bevragen over een aantal veiligheidsbegrippen en ook enkele tevredenheidsvragen.

Nu wou ik u even vragen:
1) Ik ga de link naar mijn enquête gewoon op de verschillende fora plaatsen zodat supporters vrij zijn te kiezen of ze meedoen of niet door op de link te klikken. Is de respons die ik ga krijgen nu eigenlijk een steekproef van de populatie 'supporters die ingelogd zijn op een forum'. Of is dit geen steekproef?

2) Wanneer zal er in mijn geval sprake kunnen zijn van representativiteit? Moet ik een bepaald aantal halen of niet?

Ik dank u alvast heel hartelijk!
Vriendelijke groeten en prettige feestdagen!
sr

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 25, 2005 6:34 pm 
Site Admin

Beste sr

Citaat:
Is de respons die ik ga krijgen nu eigenlijk een steekproef van de populatie 'supporters die ingelogd zijn op een forum'. Of is dit geen steekproef?

Het is een steekproef uit de populatie van 'supporters die gedurende een bepaalde tijd (nl. vanaf het plaatsen van de link tot aan de sluiting van de mogelijkheid tot antwoorden één of meer keren zijn ingelogd geweest'. Let op de min of meer subtiele verschillen met: 'supporters die ingelogd zijn op een forum'.

Voor representativiteit is om te beginnen nodig, dat de steekproef aselect is getrokken, d.w.z. dat alle leden van de populatie een gelijke kans hebben gehad om in de steekproef terecht te komen. In jouw geval zullen, om maar iets te noemen, frequente forumbezoekers meer kans hebben dan gelegenheidsbezoekers en dat zou de representativiteit kunnen aantasten. (Ik neem aan dat je je ervan bewust bent, dat de subpopulatie van forumbezoekers op zijn beurt weer niet representatief zal zijn voor die van alle supporters.) Internet is natuurlijk een gemakkelijke methode om enquêtes e.d. uit te zetten, maar de representativiteitsproblemen zijn groot, zoals al gebleken is bij de manipulatie van 'verkiezingen' tot grootste of beste Nederlander, intellectueel of vul maar in. Over het aantal behoef je je op internet denk ik niet zo'n grote zorgen te maken. Aantal heeft overigens vooral met betrouwbaarheid te maken en niets of in ieder geval minder met representativiteit: een te kleine steekproef kan door toeval eerder een niet-representatief resultaat opleveren dan een grote steekproef, alleen weet je of dat zo is.

Kijk voor de betekenis en interpretatie van de termen als representativitet, aselectheid, betrouwbaarheid enzovoort naar eerdere berichten op dit forum en in de Kennisbasis Statistiek: er is al veel over gediscusieerd.

Succes, als je meer wilt weten kun je gerust reageren, maar ik ga nu wel eerst aan het kerstdiner. Succes, Herman.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 25, 2005 8:43 pm 

Ok hartelijk bedankt Herman.

Ik ben me inderdaad bewust van het feit dat deze groep supporters die gebruik maken van fora niet representatief zal zijn voor de totale populatie. Misschien daarom beter ook eens naar verschillende stadions gaan en daar flyers met een link gaan uitdelen om de representativiteit te verhogen?

Maar de vraag is dan, hoe controleer ik dat? Stel dat ik 1000 flyers uitdeel, dan weet ik nog niet hoeveel personen er effectief naar de enquête gesurft hebben? En moet dit aantal personen dan niet evenredig zijn met het aantal personen die de link op de fora hebben gebruikt?

Nog een misschien schijnbaar domme vraag: Ik krijg de resultaten elke dag binnen van diegene die een enquête hebben ingevuld. Is het wenselijk om die resultaten waarvan duidelijk zou blijken dat ze niet serieus zijn ingevuld te deleten?
Ik verwacht wel dat dit uiteraard niet mag, maar als je absoluut zeker bent, is het dan niet beter om deze niet in uw resultaten op te nemen?

Ik dank u voor uw aandacht en uw deskundig advies.
Nog een vrolijk kerstmaal en andere feestdagen!
Vriendelijke groeten,
sr

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 26, 2005 11:07 pm 
Site Admin

Beste sr

Als je inderdaad de hele populatie van supporters wilt onderzoeken, zul je je eerst een goed beeld moeten vormen van de samenstelling van die populatie. Is de populatie homogeen of zijn er subpopulaties, die mogelijk verschillende opvattingen over het onderwerp van de enquete hebben? En hoe groot zijn die subpopulaties? Bijvoorbeeld, welk percentage van de supporters bezoekt regelmatig het clubforum en in welke opzichten verschilt die groep van de rest? Ik zou me kunnen voorstellen, dat die groep betrekkelijk klein is en aanzienlijk verschilt van de bulk van de populatie, bijvoorbeeld wat betreft leeftijd en opleidingsniveau (en dat die verschillen correleren met de antwoorden op de enquetevragen).

Als die subpopulaties er zijn (en relevant zijn), moet je de strategie van de streekproeftrekking daarop afstemmen. Je geeft zelf al aan, dat je flyers zou kunnen uitdelen in de groep van de niet-forumbezoekers en dat je dan ook moet weten hoe groot die groep is om de (non-)respons te kunnen berekenen. Je zou in de enquete een vraag kunnen stellen naar forumbezoek, of gebruik maken van een goed programma voor webstatistiek, dat de 'refers' door het forum naar je website telt.

Je kunt altijd overwegen niet serieus beantwoorde vragen niet in de verwerking mee te nemen (nooit deleten, weg is weg!). Stel dan wel van te voren kriteria op voor wanneer je een enquete als niet serieus beantwoord beschouwt.

Succes, Herman.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 12, 2006 12:08 pm 

Beste Herman,

het is een tijdje geleden, maar graag zou ik nog eens reageren om iets aan u te vragen aangezien ik momenteel bezig ben met het schrijven van mijn scriptie.

Ik heb dus een enquête geplaatst op 25 verschillende voetbalsupportersfora en er hebben zo een 3100 respondenten aan deel genomen verspreid over deze fora.

Nu die ik mijn onderzoek te beschrijven en hierbij ondervind ik enkele problemen:

1) kan ik nu zeggen dat ik een steekproef heb getrokken? De respondenten konden namelijk vrijwillig deelnemen door op de link van de enquête te klikken op elk forum. Zoniet, hoe kan ik deze respondentengroep dan benoemen?

2) wat mag ik nu eigenlijk gaan vertellen over de representativiteit? Kan ik daar wel uitspraken overdoen op basis van de 3100 antwoorden? Want ik heb alvast geen gegevens hoe de werkelijke supporterspopulatie eruit ziet.

3) kan ik nu eigenlijk een uitspraak doen over de betrouwbaarheid en/of validiteit op basis van de informatie die ik heb over mijn respondentengroep?

Ik heb het moeilijk deze vragen perfect te beantwoorden, daarom hoop ik dat uw hulp me duidelijkkheid kan brengen?
Ik dank u alvast heel hartelijk,
Vriendelijke groeten,
sr

Profiel  

Berichttitel: representativiteit
BerichtGeplaatst: ma apr 17, 2006 11:33 pm 
Site Admin

Beste sr

Die vragen zijn inderdaad moeilijk exact te beantwoorden. Gelukkig is het aantal respondenten flink groot, zodat je je over de betrouwbaarheid geen zorgen hoeft te maken.

Ad vraag 1: Je mag zeggen dat je de steekproef hebt getrokken, dat is nu eenmaal spraakgebruik, maar de steekproef is in feite door zelfselectie tot stand gekomen. Nu geldt dat in zekere zin voor iedere enquete, waarbij de aangeschrevenen (aangesprokenen, opgebelden, ...) niet met het pistool op de borst worden gedwongen te antwoorden. Dus of die selectie in dit geval erger is dan normaal moet je zelf afwegen.

Ad vraag 2 en 3: De steekproef is in ieder geval niet afkomstig uit de (sub)populatie van supporters, die geen PC hebben en/of die nooit een supportersforum bezoeken, etc. Of dat tot niet-representatieve selectie leidt hangt af van het antwoord op de vraag of de uitgesloten subpopulaties andere opvattingen hebben over het onderwerp van de enquete, dan de ingesloten subpopulatie. Ook weer iets dat ik je niet kan vertellen, maar dat zelf zult moeten bedenken en aannemelijk maken. Zie ook mijn eerdere antwoorden op je vragen.

Succes, Herman.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur